Zelfliefde : Voel je je niet geliefd? Verdraag je middelmatige relaties of sta je toe dat anderen jou voortdurend minachten? Ben je blut en alleen om plezier te hebben?

Robert Holden, auteur van Lovability, zegt:

(Gebrek aan) zelfliefde

“Onze loskoppeling van liefde is de kern van bijna al onze problemen. Het leidt tot een alledaags leven van wanhoop – onszelf opsluiten in saaie routines of verstikkende relaties, of liefde nodig hebben, of op ten kosten van onszelf voor anderen zorgen, of onszelf beperken tot wat we denken te ontlenen of wat anderen ons toestaan. “

Gebrek aan eigenliefde komt meestal voort uit de gedachte dat “ik niet goed genoeg ben”. Dit is een angst die niet echt is, maar je zult het niet weten als je te bang bent om deze angst te onderzoeken. Als je geen eigenliefde hebt, begin je buiten jezelf te zoeken naar liefde, in de hoop iemand te vinden die dit oordeel over jezelf kan terugdraaien.

Maar de waarheid is dat de enige persoon die deze overtuiging daadwerkelijk kan veranderen, jijzelf bent.

Zelfliefde gaat over liefhebben en genieten van wie je bent. Zelfliefde ontstaat wanneer je de tijd neemt om jezelf te verkennen en de ware jij te leren kennen. Zelfliefde omvat verschillende dingen, waaronder aardig zijn voor jezelf, toegewijd zijn aan jezelf en voor jezelf zorgen. Het betekent ook dat je jezelf moet accepteren zoals je bent – zelfgoedkeuring is de sleutel tot zelfliefde.

 

Kun je eerlijk zeggen dat je al deze dingen voor jezelf bent? Als je dat niet kunt, kan het moeilijk zijn om echt geluk te vinden.

Hieronder staan 8 zelfvernietigende tekenen die erop wijzen dat je een gebrek aan zelfliefde hebt:

1) behoeftig zijn

Je bent behoeftig als je constant veel aandacht, genegenheid en / of bevestiging zoekt. Mensen omschrijven je als erg aanhankelijk. Behoefte of onzekere mensen vertonen altijd dit soort gedragingen die aanmatigend kunnen worden voor anderen en ze bijgevolg wegduwen.

2) Chaotische relaties

Je bent op jezelf gericht, overgevoelig en rechtvaardigt jezelf. Je bent buitengewoon defensief en vindt het moeilijk om goed met anderen om te gaan, waardoor het voor hen moeilijk wordt om een gezonde relatie met jou te hebben.

3) Eetstoornissen

Je weigert te eten en hebt geen honger meer. Je hebt een intense angst om aan te komen en je hebt een negatief of vervormd zelfbeeld en neemt deel aan overmatige lichaamsbeweging.

4) Hypervigilantie

Je bent bang om fouten te maken en bent constant angstig en overdreven waakzaam voor het gedrag van anderen. Je zoekt naar aanwijzingen over hoe je moet handelen, wat je moet dragen, wat je moet zeggen en wat je moet doen. Nooit je ware zelf laten stralen.

5) Slechte communicatie

Je vindt het erg moeilijk om effectief met anderen te communiceren en je mist de vaardigheden om jezelf uit te drukken. Dit heeft tot gevolg dat je niet het gevoel krijgt dat je bent gehoord en dat je niet wordt begrepen.

6) Perfectionisme

Je wilt altijd dat dingen perfect worden gedaan, wat in het normale leven onpraktisch is. Je voelt je vaak zo onvolmaakt en ontoereikend dat je een laag zelfbeeld hebt. Je verdoezelt dit door te handelen op een manier waarvan je aanneemt dat ze acceptabel zijn, zoals de best gekleed zijn, nooit een haar misstaan, perfecte feedback nodig hebben of je anders kapot voelen. Zulke mensen geven anderen altijd de schuld als iets niet wordt gedaan zoals ze willen.

7) Gebrek aan assertiviteit

Door gebrek aan zelfvertrouwen en zelfrespect ben je te bang om anderen van streek te maken. Assertiviteit vereist durf, dat ontbreekt jou. Door je gevoelens vast te houden en passief te zijn, laat je je woede opbouwen totdat je overkookt en agressief of defensief wordt.

8) Een masker dragen

Je zet een masker op om je kwetsbaarheid te verbergen. Je probeert te handelen op een manier die jouw emoties verhult en een moedig gezicht te geven, zodat anderen de problemen die u in jouw leven ervaart niet zullen zien.

Als je er klaar voor bent om je leven te veranderen en van zelfhaat naar eigenliefde over te gaan, dan is een goede manier om te beginnen jezelf de volgende vragen te stellen:

Wat betekent liefde voor mij?

Wat zou iemand die van zichzelf houdt doen?

Hoe kan ik liefdevoller zijn?

Hoe kan ik vandaag mijn liefde voor mezelf uiten?

 

Als je op zoek bent naar extra ondersteuning, is er hulp beschikbaar.

contact@good-health.nl – 0685223030