Hypnotherapie in het bedrijfsleven.
Ondernemers en leidinggevenden gebruiken veel tools en rituelen om gefocust te blijven en vooruit te komen. Jack Dorsey wijst elke dag van zijn werkweek zakelijke thema’s toe, Winston Churchill werkte elke ochtend vanuit zijn bed en president Harry Truman dronk elke ochtend een shot bourbon na een stevige wandeling voordat zijn dagen zwoegen in het ovale kantoor. Maar sommige leiders volgen iets meer mysterieuze regimes om hun psychologische bekwaamheid aan te scherpen.
“Het is opmerkelijk hoeveel beroemdheden hypnose gebruiken – hoeveel CEO’s en hoofden van productiebedrijven”, zegt Dr. Steve G. Jones, een hypnotherapeut gevestigd in Savannah, Georgia, die $ 25.000 vraagt voor twee uur durende sessies met topmanagers, acteurs, regisseurs en producenten. “… Het is een soort geheim wapen voor veel zeer succesvolle, zeer rijke mensen.”
Jones brengt het eerste uur van zijn sessies door met praten met zijn cliënten om hen te leren kennen en de doelen te begrijpen die ze willen bereiken door middel van hypnotherapie. “Ik ben op zoek naar wat het is dat hen in de weg staat”, zegt hij. “Soms is het gewoon een levensgebeurtenis – echtscheiding, iemand stierf, een soort ziekte, ze werden ontslagen.” Jones zoekt ook naar de sterke punten van zijn klanten, of een held die ze hebben die echt is of wordt ingebeeld en die hij kan gebruiken om hun onderbewuste zelf te inspireren.
Wat doelen betreft, gaat het meestal om geld. “Meestal zeggen ze: ‘Ik wil X-bedrag per jaar verdienen’, zegt Jones. “Dat is niet echt een sappig genoeg doel. Het moet iets zijn waar passie voor is.” In plaats daarvan richt hij zich op wat zijn cliënt zou kunnen creëren dat positief is en kan resulteren in een grote betaaldag.
Uur twee van Jones’ sessies bestaat uit de eigenlijke hypnose. “Ik zorg ervoor dat ze gefocust zijn op het succes dat ze in het verleden hebben gehad en veranker ze daaraan, zodat ze daar in de toekomst doorheen kunnen komen”, zegt hij. Als klanten geen enorme successen hebben geboekt, laat hij ze zich voorstellen hoe succes zou kunnen voelen – of om hun sterke punten of persoonlijke held te grijpen – en verbindt hij ze met die emoties om hun zelfvertrouwen te vergroten. Hoewel het moeilijk te berekenen is – en alle patiënten zijn anders – beweert Jones dat de effecten van zijn sessies gemiddeld zes maanden aanhouden.
Alicia Cramer is een andere beoefenaar van de hypnotische kunsten. Gecertificeerd door het Hypnosis Motivation Institute in Tarzana, Californië, beoefent Cramer sinds 2010. Ze werd voor het eerst blootgesteld aan hypnotherapie nadat ze de behandeling had gebruikt om posttraumatische stress te overwinnen nadat ze in 2005 het slachtoffer was geworden van fysiek en seksueel geweld. was een algemeen hypnotherapeut, wat betekent dat mensen me opzochten voor zaken als gewichtsverlies, roken, slaapproblemen, stress en angst.”
Cramer ontdekte al snel dat de klanten die ze meer aantrok, degenen waren die hulp nodig hadden bij het overwinnen van obstakels op het gebied van ondernemerschap en zaken. Niet verwonderlijk, aangezien ze zelf een beetje een serie-ondernemer is, een klein marketingbedrijf runt en binnenkort een online beveiligingsbedrijf genaamd Tokinu lanceert.
Tegenwoordig werkt Cramer voornamelijk met klanten die zich richten op het maximaliseren van hun effectiviteit in het bedrijfsleven, volledig opererend via een internetverbinding vanuit haar huis in Wausau, Wisconsin. “Als iemand doodsbang is om in het openbaar te spreken en ze die vaardigheid nodig hebben om hun bedrijf of hun carrière vooruit te helpen, is hypnose een echt effectieve techniek”, zegt ze. “Maar ik trek ook veel klanten aan die gewoon extreme stress en angst hebben.”
Hypnotherapie moedigde FORBES-medewerker Vanessa Loder aan om een decenniumlange carrière in financiën en private equity die ze verafschuwde, achter zich te laten. “Ik wist dat ik mijn baan wilde opzeggen en iets ondernemends wilde doen, maar ik wist niet wat ik wilde doen en ik voelde me bang.”
Loder zegt dat ze, terwijl ze gehypnotiseerd was, momenten uit een vorig leven herbeleefde waarin ze een getroebleerde troubadour was die voor haar tijd stierf en nooit haar potentieel realiseerde – een zangeres die nooit kon zingen. “Ik begon gewoon te huilen – het was alsof er iets in mij ontgrendeld was”, herinnert Loder zich. “Dat was een van de momenten waarop ik me realiseerde dat ik nooit gelukkig zou worden in de financiële wereld, dat ik mijn baan moest opzeggen.” Tegenwoordig is ze een inspirerende spreker, schrijver en executive coach met haar eigen bedrijf, Akoya. Ze is nu zelf ook hypnotherapeut.
NLP
Een ander hulpmiddel dat ondernemers, zakenmensen en leiders kunnen gebruiken om effectiever te communiceren, is neuro-linguïstisch programmeren (NLP). De praktijk richt zich op het gebruik van lichaamstaal om emoties te uiten, berichten naar anderen te sturen en de aandacht te trekken van degenen met wie je spreekt. FORBES sprak met Rachel Hott, van het NLP Center of New York, om meer te weten te komen over hoe het kan worden gebruikt door carrière-georiënteerden. Volgens Hott kan NLP het eenvoudigst worden omschreven als “een bewustzijn van communicatie, zowel non-verbaal als verbaal.”
Naast de nadruk op het zorgen dat je lichaamstaal overeenkomt met je boodschap, moedigt NLP haar beoefenaars aan om te kijken hoe anderen spreken, zitten of zich gedragen. Door ze te matchen en te begrijpen hoe ze communiceren, is men meer a in staat zijn om hun vertrouwen te winnen en met hen in contact te komen. “Ondernemers moeten hun ideeën verkopen”, zegt Hott. “Ze moeten investeerders ontmoeten of potentiële klanten ontmoeten.” Aankleden, gedragen en zelfs spreken – stem, toon en tempo – versterkt de verbinding en bouwt een verstandhouding op. “Die benadering van non-verbaal zeggen ‘we zijn hetzelfde.'”
Hott zegt dat ze heeft gewerkt met ondernemers die zwoegden om startups van de grond te krijgen. In die gevallen was het de sleutel tot het ontsluiten van hun geloof in zichzelf. “Ze moesten zich echt klaar voelen om investeerders te ontmoeten en veel van het werk ging over hoe ze verbinding konden maken met hun niveau van vertrouwen en competentie.”
Ondernemers kunnen NLP ook op zichzelf toepassen. Hott zegt: “Wat moet je tegen jezelf zeggen om de volgende taak gedaan te krijgen? Wat heb je nodig om jezelf te zien in je succesvolle moment? We onderzoeken hoe je tegen jezelf praat, hoe je visualiseert, hoe je je voorstelt dat je je zou voelen – we stellen meer resultaatgerichte uitspraken op om anderen te helpen.”
Samenzweringstheoretici hebben president Barack Obama bestempeld als een beoefenaar van NLP, bewerend dat zijn gebruik van ritme en toon in toespraken deel uitmaakt van een subliminale vorm van hypnose die wordt gebruikt om de massa te beïnvloeden. Afgezien van gekke praatjes, hebben leiders en ambitieuze figuren lichaamstaal, verbale cadans, milde hypnose, uitingen van emotie en symboliek gebruikt om de ijver van groepen mensen generaties lang aan te wakkeren, van de trappen van de Atheense Akropolis tot de kleedkamers van hoge school voetbalteams. Zou massale inspiratie het product kunnen zijn van een vorm van hypnose? Misschien. Hoe dan ook, ondernemers over het hele spectrum zouden er goed aan doen hun kennis van de psychologische kunsten verder te ontwikkelen.
Meer informatie over hypnotherapie of meteen een afspraak plannen, klik hier
Bron: forbes.com
Recente reacties