Leestijd: 4 minuten

Moet je altijd je mening geven!? 

 

We zijn allemaal uniek en dat is mooi. Sommigen zijn meer introvert, houden er in de meeste gevallen van om op zichzelf te blijven en verliezen energie door in de buurt van andere mensen te zijn. Dan zijn er extraverte mensen, die energie krijgen door in de buurt van andere mensen te zijn en met hen te praten. Extraverte mensen zijn natuurlijk meer uitgesproken en hebben de neiging om de meeste gesprekken te domineren. Voor degenen onder jullie die niet helemaal in een van deze twee klassieke categorieën passen, zijn er ambiverte mensen – mensen die kwaliteiten vertonen van zowel introversie als extraversie. 

Sommige mensen zullen het introverte mensen moeilijk maken, omdat ze niet genoeg zeggen. En sommigen zullen het extraverte mensen moeilijk maken, omdat ze te veel zeggen. Ja, afhankelijk van in welke categorie je valt, heeft veel te maken met hoe je met jezelf omgaat in een gesprek, maar het heeft niets te maken met gezond verstand en beleefdheid. En in welke categorie je ook valt, als mensen met je komen praten over iets, betekent dat niet dat ze altijd jouw mening willen of nodig hebben. Te vaak vergeten mensen de kracht van luisteren. 

Nu we betere communicatoren worden, is het belangrijk om niet alleen te focussen op wat we zeggen en hoe we het zeggen, maar we moeten ook allemaal betere luisteraars worden. Hier zijn drie manieren om te weten of je beter eerst kunt luisteren of jouw mening te snel kunt geven: 

Is jouw eerste reactie om te spreken of te luisteren? 

Als je het antwoord op deze vraag kent, weet je of je geneigd bent eerst jouw mening te geven, of dat jouw eerste reactie luisteren is naar de behoeften van anderen. Een voorbeeld hiervan in mijn eigen leven was toen ik een vriend had die naar me toe kwam omdat hij problemen had op elk gebied van het leven. Hij maakte een heel moeilijke periode door en had gewoon iemand nodig om mee te praten. Ik had het geluk om dit te zien als een kans om gewoon te luisteren, dus ik zat daar een uur en vijftien minuten aan de telefoon te luisteren naar mijn vriend aan de andere kant van de telefoon die zijn gal spuwde zodat ik ernaar kon luisteren. Weet je wat deze kans echt verpest zou hebben? Als ik ergens onderweg was tussengekomen. Het gesprek ging zoals het moest gaan. Als ik hem onderweg had tegengehouden, zou ik egoïstisch zijn geweest in het beheersen van het gesprek en het dwingen te leiden waar ik het wilde hebben. Als je niet luistert, zal wat je zegt geen enkele betekenis hebben voor de andere persoon. 

Maar wil je weten wat er aan het einde van het gesprek is gebeurd? Hij vroeg me wat hij moest doen. Dat klopt. Ik wachtte op mijn beurt. Ik hoefde hem niet mijn mening op te dringen, maar hij vroeg om advies als hij klaar was om te horen wat ik te zeggen had. Maar al te vaak brengen mensen hun eigen behoeften in een gesprek, zonder ooit na te denken over wat de ander nodig heeft. Advies dat op het verkeerde moment wordt gezegd, is aan dovemans oren gericht, waar niemand iets aan heeft. In de meeste gevallen zullen mensen je om je mening vragen als ze die echt willen. Als ze er niet om vragen, zullen ze het aan iemand anders vragen, het zelf uitzoeken, of advies lezen in een boek of online van een gerespecteerde bron. 

Ik beloof je dat je niet alle antwoorden hoeft te hebben, en dat je jezelf ook niet zo’n druk op moet leggen. Mensen hebben vrienden nodig die er gewoon voor hen zijn, en deze persoon voor anderen zijn is genoeg. Soms heeft de behoefte aan menselijke interactie gewoon een andere persoon nodig om te luisteren, en dat is oké. 

Komen mensen naar je toe voor advies? 

Als iemand heeft gecommuniceerd dat ze naar je toe komen voor advies, geef het dan vooral. Maar het is heel anders als iemand gewoon naar je toe komt om te praten. Dit is waar tweerichtingscommunicatie en luisteren om te zien wat andere mensen van je nodig hebben belangrijk is. 

Als mensen herhaaldelijk naar je toe komen voor advies, dan is dat waarschijnlijk een goed teken dat je goed bent in zowel advies geven als luisteren. Zie je, die twee gaan hand in hand. Je kunt geen goed advies geven zonder eerst naar de behoeften van anderen te luisteren. We kunnen allemaal woorden zeggen zonder er veel over na te denken, maar er is een goede luisteraar voor nodig om oprecht advies te geven. Dat is het kenmerk van iemand die van mensen houdt en ook begrijpt wat mensen nodig hebben. 

Sta je bekend als iemand die te veel praat? 

Ik denk dat de reden dat mensen beter willen worden in spreken in het openbaar, is omdat ze spreken in het openbaar vaak als de belangrijkste vorm van communicatie beschouwen. Hoewel ik geloof dat spreken een belangrijke vorm van communicatie is, is het een zeer eenzijdige vorm van communicatie voor mensen die je mening over dingen geven. Ja, om echt goed te worden in spreken in het openbaar, moet je contact hebben met je publiek en weten wat ze van je nodig hebben, maar feedback van hen krijgen na het spreken is een veel moeilijkere taak. Met andere woorden, om een goede communicator te zijn, kun je niet alleen maar praten. Op een gegeven moment moet je naar alle facetten van communicatie kijken, inclusief de kracht van luisteren. 

Als kinderen werd ons verteld dat te veel praten op school ons in de problemen zou brengen, en dit advies blijft vandaag van kracht. Het probleem met niet luisteren is dat mensen niet te lang bij je willen zijn als je anderen nooit iets laat zeggen. Ik heb in mijn leven ontdekt dat er veel mensen zijn die zichzelf graag horen praten. Het probleem met het eenzijdig houden van relaties is dat het diepe relaties verhindert. 

Een regel die ik in mijn leven heb toegepast op luisteren versus spreken, is de 60/40-regel en het opvullen van de hiaten in een gesprek wanneer dat nodig is. Natuurlijk is elke situatie anders, maar 60% van de tijd luisteren en 40% van de tijd spreken is een goede regel die iedereen kan toepassen, omdat het individuen in staat stelt hun volledige aandacht aan anderen te geven. En er is nooit iets mis mee om anderen zich speciaal te laten voelen door oogcontact te geven, de volle aandacht te geven en echt de tijd te nemen om naar hen te luisteren. Luisteren is gewoon een geweldige manier om meer mensen in je leven te laten. 

Ga vandaag naar anderen luisteren.